با ما در اوج پرواز کنید با ما در اوج پرواز کنید

طراحی سایت، طراحی وب سایت، سئو، تبلیغات اینترنتی، طراحی لوگو، میزبانی وب و ثبت دامنه از جمله فعالیت های تخصصی راهکارنوین میباشد.

  1. طراحی سایت راهکارنوین
  2. مقالات طراحی سایت
  3. 10 استارتاپ پر هزینه که در سال گذشته شکست خوردند

10 استارتاپ پر هزینه که در سال گذشته شکست خوردند

به نظر شما تا به حال چند استارت آپ شکست خورده است آیا اصلا امکان دارد که یک استارت موفق باشد یا همیشه استارتاپ ها شکست می خورند. بله، استارتاپ ها ظهور و افول می کنند. در سال ۲۰۱۷ برخی از استارتاپ های پیشرو مانند Jawbone، Beepi و Yik Yak با شکست مواجه شدند؛ این کمپانی ها پیش از بستن درهای خود برای همیشه، پول زیادی صرف سرمایه گذاری روی پروژه های خود کرده بودند. قصد داریم در یک مقاله دو قسمتی به معرفی ده استارتاپ پر هزینه که مجبور به متوقف کردن فعالیت خود در ماه های اولیه سال ۲۰۱۷ شدند بپردازیم. این کمپانی ها مجموعا ۷/۱ میلیارد دلار سرمایه از سوی شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها جذب کرده بودند.

البته همه چیز از دست نرفت. تجربه هایی کسب شد و درس هایی فرا گرفته شد. موسسان، برنامه نویسان، بازاریابان و پرسنل بخش فروش توانستند دانشی به دست آورند که تنها از راه کار کردن برای یک استارتاپ چالش برانگیز کسب خواهد شد. هنوز چند ماهی از سال ۲۰۱۷ باقی مانده و شعله استارتاپ های بیشتری قبل از پایان سال خاموش خواهد شد؛ اما با وجود شکست کمپانی ها، روح کارآفرینی بیش از پیش تشنه ی نوآوری می شود.

 

استارتاپ پر هزینه Beepi

حدود ۳۵ سرمایه گذار طی ۵ مرحله به میزان ۹۵/۱۴۸ میلیون دلار روی این پروژه که در فوریه ۲۰۱۷ تعطیل شد سرمایه گذاری کردند. ایده این استارتاپ پر هزینه این بود که بازاری برای خرید و فروش ماشین های استوک باشد و کار بررسی، پردازش و تحویل آن ها به مشتری هم توسط Beepi انجام شود تا مشتریان بتوانند هزینه های بالای پرداخت کمیسیون به نمایشگاه های ماشین را دور بزنند. خدمات مشتریان قدرتمند Beepi نقطه قوت این کمپانی محسوب می شد.

 

این کمپانی در آخرین مرحله جذب سرمایه حدود ۵۶۰ میلیون دلار ارزش گذاری شد؛ اما طی اخبار واصله، این استارتاپ پر هزینه اولویت های اشتباهی برای خود انتخاب کرده بود. یکی از پرسنل سابق Beepi می گوید که هزینه های این کمپانی که ۳۰۰ نفر پرسنل داشت ماهانه ۷ میلیون دلار بود.

استارتاپ پرفروش


استارتاپ شکست خورده HomeHero

پروژه بعدی که در اولین ماه ۲۰۱۷ مجبور به شکست شد HomeHero نام دارد که ۷ سرمایه گذار طی سه مرحله حدود ۰۲/۲۳ میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری کردند. ایده این استارتاپ پر هزینه این بود که پرسنل مراقبت های پزشکی را با خانواده هایی که نیاز به این خدمات داشتند مرتبط می ساخت. این کمپانی با بیمارستان ها همکاری می کرد و خدماتی ایجاد کرده بود که به افراد کمک می کرد وضعیت سلامت اعضای خانواده خود که تحت مراقب افراد استخدام شده توسط HomeHero بودند را رصد کنند.

هدف نهایی این کمپانی همکاری مستقیم با شرکت های بیمه بود که می توانست هزینه های خدماتی مانند HomeHero را پرداخت کرده و ریسک بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد اما آنچه که واضح است این است که حتی این ایده هم نتوانست HomeHero را از شکست نجات دهد.

یکی دیگر از کمپانی هایی که سرمایه بالایی جذب کرده بوده بود استارتاپ پر هزینه Auctionata بود که در فوریه ۲۰۱۷ به کار خود پایان داد. پانزده سرمایه گذار طی ۶ مرحله به میزان ۶۵/۹۵ میلیون دلار روی این پروژه سرمایه گذاری کرده بودند. شکست این پروژه پس از به حقیقت نپیوستن انتظارات مالی رقم خورد. جذب سرمایه ۹۵ میلیون دلاری توسط این پروژه از سال ۲۰۱۲ برای پخش زنده مزایده های آنلاین هنرهای زیبا و کلکسیون ها موفقیت بزرگی در دنیای هنر محسوب می شد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید :

استارتاپ های مبتنی بر پردازش ابری با چه چالش های بازاریابی روبرو هستند؟

این روش پتانسیل جذب مخاطبان بیشتر و گسترش کار حتی در فضای غیر آنلاین را داشت. اما تلاش های اولیه برای اجرای زنده مزایده نتوانست با انتظارات و پیش بینی های سرمایه گذاران و موسسان پروژه انطباق یابد. پیش از آنکه پروژه ملغی اعلام شود با Paddle8 ادغام شد که این پروژه هم از سال ۲۰۱۱ حدود ۴۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود.

 

استارتاپ ناموفق


استارتاپ ناموفق Quixey

پروژه Quixey که طی چهار مرحله ۹/۱۶۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود در می ۲۰۱۷ رسما تعطیل شد. این پروژه به عنوان یک کمپانی جستجوی موبایلی در شهر مانتین ویو راه اندازی شد اما بعدها به کمپانی تولید کننده دستیار دیجیتال برای اپلیکیشن ها تبدیل شد.

 

این کمپانی ۱۶۴/۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و پس از مدتی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار دست یافت. در عین حال که این کمپانی مشغول ساخت دستیار دیجیتال خود بود، اپل Siri، گوگل Google Now و استارتاپ هایی مانند Viv که بعد ها توسط سامسونگ خریداری شد هم به ساخت دستیار دیجیتال مخصوص به خود مشغول بودند.

Quixey ادعا می کرد که این توانایی را دارد تا به کاربران کمک کند محتواهای مورد نظر خود را از داخل اپلیکیشن ها پیدا کنند؛ همچنین این کمپانی مدعی بود که می تواند کاربر را مستقیما از نتایج جستجو به اقدامات شخصی سازی شده مانند نمایش دوستان نزدیک در فیسبوک یا نمایش فهرست آهنگ در Spotify ببرد.

 

استارتاپ Yik Yak که شکست خورد

پروژه Yik Yak در می ۲۰۱۷ پایان رسمی کار خود را اعلام کرد. مجموع سرمایه ای که این کمپانی طی سه مرحله از ۹ سرمایه گذار جذب کرد ۷۳/۵ میلیون دلار بود. این شبکه اجتماعی ناشناخته که زمانی از محبوبیت بین کاربران برخوردار بود قربانی مزاحمت های سایبری و محتوای آزاردهنده شد و رفته رفته جایگاه خود را از دست داد؛ به طوری که در پایان سال ۲۰۱۶ دانلود کاربران در مقایسه با سال ۲۰۱۵ تا ۷۶ درصد کاهش داشت و کمپانی محبور به تعدیل بخش زیادی از نیروهای خود شد.

 

این اپلیکیشن هم با مشکلاتی رو به رو شد که برای تمام فروم هایی که ابزار چت و ناشناس بودن را در اختیار کاربران می گذارند پیش بینی می شود. Yik Yak پس از مدتی توسط چند مدرسه ممنوع اعلام شد و تمام سرمایه های و روش های پیشنهادی جهان هم نتوانستند محبوبیت این شبکه اجتماعی را حفظ کنند. این پروژه از زمان راه اندازی در سال ۲۰۱۳ توانسته بود ۷۳/۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند و در سال ۲۰۱۴ که روزهای اوج خود را می گذراند مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شد.

همانطور که می بینیم حتی پول و پشتوانه مالی هم نمی تواند از سقوط پروژه ای جلوگیری کند بلکه عوامل دیگری مانند سیاست های کاری و هدف گذاری منطقی در موفقیت پروژه ها دخیل هستند. با ما در قسمت دوم این مقاله همراه باشید تا با استارتاپ های ناموفق دیگری که در سال ۲۰۱۷ مجبور به بستن درهای خود شدند آشنا شوید.

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

نظرات و سوالات شما


این صفحه را به اشتراک بگذارید

برچسب ها