با ما در اوج پرواز کنید با ما در اوج پرواز کنید

طراحی سایت، طراحی وب سایت، سئو، تبلیغات اینترنتی، طراحی لوگو، میزبانی وب و ثبت دامنه از جمله فعالیت های تخصصی راهکارنوین میباشد.

  1. طراحی سایت راهکارنوین
  2. مقالات طراحی سایت
  3. الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

در این مقاله میخواهیم با یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل آشنا بشیم. پاندا، این حیوان بامزه و شیطون اسم رسمی این الگوریتم گوگل است و برای مقابله با محتوای کوتاه و بی کیفیت طراحی شده است. الگوریتم پاندا میزان نمایش محتوای بی کیفیت، کوتاه یا بی ارزش را در SERP یا همان نتایج جستجو کم میکنه و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد که کاربران به اون علاقه بیشتری دارن جایگاه بهتری در نتایج جستجو میده.

گوگل زمانیکه متوجه شد محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو بسیار زیاد شده و کاربران از این نتایج راضی نیستند و روزنامه ها و رسانه ها هم به آن دامن میزدند، اقدام به طراحی این الگوریتم کرد و برای طبقه بندی میزان کیفیت محتوای صفحات وب از آن استفاده میکند، البته معیار تعیین کیفیت، براساس میزان رضایت کاربران در نظر گرفته شده و یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی نتایج جستجو است.

خوب مسلما تمام سایت هایی که محتوای بی کیفیت و بی ارزش داشتند و صفحات آن ها از تجربه کاربری مناسبی برخوردار نبود از نتایج جستجو حذف شدند و یا در معرض خطر جریمه و کاهش رتبه قرار گرفتند. خاطرمون هست اون سالی که گوگل پاندا ارائه شد تقریبا سال 1390 یا 2011 روی سایت یکی از مشتریان که سئو انجام میدادیم و با کلمه پاناسونیک صفحه اول بودند نتایج جستجو تقریبا معادل 1میلیارد و 500میلیون نتیجه بود که بعد از بروزآوری الگوریتم گوگل و استفاده از گوگل پاندا نتایج به تقریبا 600 میلیون نتیجه کاهش پیدا کرد، که نشون میده چقدر صفحه بی ارزش در وب وجود داشته و با ارائه این الگوریتم نتایج مفیدتر به کاربران نمایش داده میشه و این تغییری بود که در آن زمان ما خوبی احساس کردیم گرچه روی سئوی ما تاثیری نداشت ولی نتایج بی ارزش حذف شدند.

 

اولین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در February 23, 2011 معرفی شد و یک روز بعد یعنی در February 24, 2011 گوگل اقدام به انتشار یک مقاله در بلاگ خود با عنوان Finding more high-quality sites in search (به معنی یافتن سایتهای باکیفیت بیشتر در جستجو) کرد و در آن توضیح داد که برای بهتر کردن نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی منتشر کرده و این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8% از نتایج جستجو شده است!

 

الگوریتم گوگل پاندا

 

گوگل در مقاله خود میگوید: هدف و راهکارنوین ما ساده است، میخواهیم در اسرع وقت به پرسش های مردم پاسخ بدهیم و این امر به تنظیم مداوم الگوریتم های ما احتیاج دارد، بسیاری از تغییراتی که ایجاد میکنیم به قدری نامحسوس هستند که تعداد معدودی از افراد متوجه آنها میشوند، اما در روز گذشته ما پیشرفت الگوریتمی بسیار بزرگی را در رتبه بندی خود ایجاد کردیم، تغییری که به طور چشمگیری 11.8٪ از نمایش داده های ما را تحت تأثیر قرار میدهد. این بروزرسانی به منظور کاهش رتبه سایتهایی که با کیفیت پایین طراحی شده یا سایتهایی که ارزش افزوده کمتری برای کاربران دارند و محتوا را از وب سایتهای دیگر یا سایتهایی که مفید نیستند کپی میکنند ایجاد شده است. در عین حال رتبه بهتری را برای سایتهای با کیفیت بالا و دارای محتوای اصلی و اطلاعاتی مانند تحقیقات ، گزارشهای عمیق ، تحلیل های عمیق و غیره فراهم میکنند میدهیم.

 

خوب بعد از معرفی و استفاده از این الگوریتم بزرگترین تغییری که بوجود اومد مزرعه های محتوا یا Content Farm ها را از بین برد، مزرعه محتوا روشی بود که سایت ها به انتشار مقالات بی ارزش یا کم ارزش در تعداد بسیاربالا میکردند و اقدام به لینک سازی های مخرب در این صفحات می کردند، صفحاتی که وقتی باز میکردیم نهایتا 2 خط متن بی ارزش که عمدتا همان عنوان صفحه را چند بار با نگارش های مختلف درج میکردند و در آن صفحات پر بود از تبلیغات و لینک های زیاد که کوچکترین ارزشی برای کاربر نداشتند.

 

الگوریتم پاندا از زمان ارائه تا به حال تغییرات زیادی داشته است، در نسخه های اول، کل سایت و کیفیت محتوای قرار گرفته در همه صفحات بررسی میکرد ولی در بروزرسانی آتی توجه خود را به هر صفحه از سایت معطوف کرده است، ممکن است پاندا تنها یک یا چند صفحه از سایت شما را از نتایج گوگل حذف کند ولی اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه می شوند زیاد باشد با افت جایگاه زیادی مواجه خواهید شد، اگر فکر میکنید تعداد صفحات اضافی یا صفحاتی که محتوای بی ارزش دارند در سایت شما کم است میتوانید آنها از سایت خود حذف کنید و سپس با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آنها را از نتایج جستجو هم حذف کنید. اما اگر تعداد این صفحات در سایت شما بسیار زیاد است بهتر این سایت را ببوسید و بزارید کنار چون قطعا زحمتی برای این سایت نکشیده اید جز ایجاد صفحات زیاد و محتوای بی ارزش و باید یک سایت جدید با رویکردی متفاوت تر و محتوایی مفید تر ایجاد کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید :

سئو کار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بعد از تعیین تکلیف وضعیت سایت، معیارهای سنجش موفقیتتان در تولید محتوا باید میزان time on page یا مدت زمانی که کاربر در آن صفحه وقت صرف میکند یا تعداد کامنت های کاربران، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یا بازخوردهای مستقیم از دوستان و کاربران سایتتون باشه. ماها کلا عادت کردیم که بعد از انتشار یک مقاله سریع جایگاه آنرا در نتایج گوگل بررسی میکنیم! frown هدف ما از بازاریابی محتوا نباید فقط سئو یا کسب جایگاه در نتایج جستجو باشه بلکه مهمتر از آن این است که محتوای منتشر شده توسط شما از نظر کاربر ارزشمند باشد، دقت کنید که هنگام تولید و نگارش محتوا، بجای تمرکز بروی یک کلمه خاص تلاش کنید تا یک مفهوم و موضوع مشخص را برای کاربر شرح بدید، با این کار به جای تکرار مدوام و اسپم وار یک کلمه به همه عبارات و موضوعات مرتبط به آنهم میپردازیم. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم به اینفوگرافیکی که برای این منظور طراحی کردیم و نمودار نرخ تبدیل به مشتری در کلمات کلیدی طولانی است دقت کنید.

 

 

نمودار نرخ تبدیل به مشتری در کلمات کلیدی طولانی

 

چه فاکتورهایی توسط الگوریتم پاندا بررسی میشوند؟

طبق مقاله ای که در تاریخ November 21, 2017 در سایت searchenginejournal.com منتشر شد و تقریبا 23 سوال اساسی که Matt Cutts از مدیران سابق گوگل در مورد الگوریتم پاندای گوگل مطرح کرده است را نقل کرده که در آن گفته قبل از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسش نامه طراحی کردیم و سپس با توجه به آن به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم که با علم و آگاهی از این سوالات می توانید محتوای وبسایت خود را طوری برنامه ریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته الگوریتم پاندا باشد.

این پرسشنامه شامل موارد زیر بوده است :

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد خواهید کرد؟
  • آیا این مقاله توسط یک متخصص نوشته شده است که موضوع را به خوبی میشناسد؟
  • آیا سایت دارای مقالات تکراری، همپوشانی در موضوعات مشابه است که نهایتا با تغییرات کلمات کلیدی کمی تفاوت پیدا کرده؟
  • آیا میتوانید اطلاعات کارت اعتباری خود را به این سایت به راحتی و با اعتماد کامل ارائه کنید؟
  • آیا این مقاله دارای خطاهای املایی سطحی یا واقعی است؟
  • آیا مباحث منتشر شده برای علاقمندان واقعی و خوانندگان این سایت است یا این سایت در تلاش است تا ببیند چه کلماتی در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارد و برای آن مقاله ایجاد میکند؟
  • آیا مقاله و محتوای آن، اورجینال است و تحقیقات و تحلیل های اصلی را ارائه میدهد؟
  • آیا در مقایسه با سایر صفحات نتایج جستجو، این صفحه ارزش قابل توجهی را نسبت به بقیه ارائه میدهد؟
  • کنترل کیفیت روی محتوا چقدر انجام شده است؟
  • آیا مقاله هر دو طرف یک داستان را توصیف میکند؟
  • آیا سایت یک مرجع شناخته شده در مورد موضوع خود است؟
  • آیا محتوا توسط تعداد زیادی از نویسنده تولید شده یا برون سپاری شده است و مشابه آن در شبکه وسیعی از سایت ها موجود است یا پخش شده است؟
  • آیا این مقاله به خوبی ویرایش شده، یا به نظر میرسد شلخته و یا عجولانه تولید شده است؟
  • آیا برای سوالات مربوط به سلامت، به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
  • آیا میخواهید این سایت را به عنوان یک منبع معتبر در هنگام ذکر نام بشناسید؟
  • آیا در این مقاله توضیحات کاملی برای موضوع ارائه شده است؟
  • آیا این مقاله حاوی تجزیه و تحلیل های روشنگری یا دارای اطلاعات جالبی است که واضح است؟
  • آیا این صفحه ای است که میخواهید آن را علامت گذاری کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید، یا به دیگران توصیه میکنید؟
  • آیا در این مقاله تبلیغات بیش از حد وجود دارد که از محتوای اصلی منحرف شده است؟
  • آیا انتظار دارید این مقاله را در یک مجله چاپی، دائره المعارف یا کتاب مشاهده کنید؟
  • آیا مقالات کوتاه، غیرقابل اثبات یا فاقد مشخصات، مفید هستند؟
  • آیا صفحات تولید شده با دقت و توجه زیادی به جزئیات یا برعکس توجه کمتری به جزئیات دارند؟
  • آیا کاربران از دیدن صفحات این سایت شکایت میکنند؟

 

گوگل هرگز لیست مشخصی از معیارها و فاکتورهایی که توسط پاندا بررسی می شوند را منتشر نکرده ولی اگر خودتان به پرسش های بالا پاسخ دهید، دقیقا همان چیزی است که ارزش محتوای شما را برای گوگل و کاربران سایتتان مشخص می کند، توجه داشته باشید که گوگل دنبال صفحاتی است که از سایر صفحات موجود در وب متمایز باشد و محتوا یا مفهوم جدیدی را به کاربر منتقل می کنند.

 

نظر و تجربه شما در رابطه با الگوریتم پاندا چیه؟

خوشحال میشیم نظرات شمارو در بخش کامنت بخونیم و اگر این مطلب برای شما مفید بود اونو کپی نکنید بلکه به اشتراک بزارین تا دیگران هم استفاده کنند.

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

نظرات و سوالات شما

2020-01-28
مریم نوروزی
نام :

خیلی جامع و کامل بود ممنون ازتون اگر ممکن هست در مورد دیگر الگوریتم های گوگل هم مقاله بزارید چون در سایت مابقی را پیدا نکردم مرسی

پیام :

امیدواریم که مورد استفاده قرار گرفته باشد و حتما در آینده در مورد تمام الگوریتم های گوگل مقاله ترجمه و قرار خواهیم داد

پاسخ مدیر :

2019-12-03
نوید محمد زاده
نام :

سلام
خیلی ممنون بسیار جامع و کامل بود توضیحات شما

پیام :

این صفحه را به اشتراک بگذارید

برچسب ها

الگوریتم پاندا

گوگل پاندا

بررسی کیفیت محتوا